Mistrzowskie interpretacje muzyki dawnej. 45. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Wieczory u Telemanna”
Sześć koncertów, bogaty program artystyczny w wykonaniu najlepszych solistów i zespołów specjalizujących się w interpretacji muzyki m.in. Telemanna, Bacha, Haendla czy Mozarta i Chopina złożyło się na jubileuszowy, 45. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Wieczory u Telemanna”.
Historia spotkań „u Telemanna” rozpoczęła się 2 października 1979 roku. O godz. 19.00 w Sali lustrzanej zamku pszczyńskiego zabrzmiały pierwsze dźwięki „Koncertu Polskiego G-dur na smyczki i klawesyn Georga Philippa Telemanna. Dzisiaj to jedno z najstarszych w naszym kraju wydarzeń muzycznych. To także jedyna taka inicjatywa w Polsce i jedna z nielicznych w Europie, gdzie koncerty odbywają się we wnętrzach, w których przebywał jeden z najwybitniejszych kompozytorów I połowy XVIII wieku, wielka postać w literaturze i historii muzyki - Georg Philipp Telemann. Nadworny kapelmistrz hrabiego Erdmanna Promnitza. Za życia wyżej ceniony w kręgach muzycznych Europy niż Johann Sebastian Bach.
Na szczególną uwagę zasługuje finał festiwalu, który uświetnił występ znakomitego kontratenora Maxa Emanuela Cenčića. Wspólnie z {oh!} Orkiestrą i Martyną Pastuszką wykonali program, którego motywem przewodnim była postać XVIII-wiecznego włoskiego śpiewaka-kastrata Senesino w twórczości Georga Friedricha Haendla.
Koncert był wyjątkowy i stał na najwyższym poziomie artystycznym. Wystąpił bowiem śpiewak, który od ponad 40 lat wykonuje muzykę XVIII wieku na najważniejszych scenach operowych w Europie, m.in. w Wiedniu, Zurychu, Wersalu, Berlinie, Barcelonie i Mediolanie. A towarzyszyła mu{oh!} Orkiestra pod przewodnictwem kapelmistrzyni, dyrygentki i solistki Martyny Pastuszki. Zespół należy do czołowych orkiestr specjalizujących się w wykonawstwie historycznym w Polsce.
Festiwalowi towarzyszyła publikacja „Wieczory u Telemanna 1979-2024. Programy, wykonawcy, imprezy towarzyszące, sponsorzy”. Kompendium wiedzy o wszystkich, 45. edycjach festiwalu.
powrót