Pszczyńskie Towarzystwo Rabatowo-Oszczędnościowe
Na początku XX wieku, gdy Pszczyna była jeszcze prężnym ośrodkiem handlowym, lokalni przedsiębiorcy szukali nowych sposobów na zacieśnienie relacji z klientami oraz wspieranie gospodarności. W tamtym czasie koncepcja rabatów i oszczędzania zyskiwała na popularności, zwłaszcza w niemieckich miastach, co miało swoje odzwierciedlenie również na Górnym Śląsku.
W sierpniu 1912 roku, na fali tego ruchu, utworzone zostało Towarzystwo Rabatowo-Oszczędnościowe w Pszczynie (Rabatt-Spar-Verein Pless). Była to inicjatywa, która wpisywała się w szerszy rozwój stowarzyszeń rabatowo-oszczędnościowych, działających wtenczas w niemal pięciuset niemieckich miastach. Założycielami pszczyńskiego towarzystwa było dziewiętnastu lokalnych przedsiębiorców z różnych branż, którzy o jego powstaniu zawiadomili mieszkańców na łamach miejscowej prasy.
Celem towarzystwa było wsparcie lokalnych klientów poprzez oferowanie specjalnych rabatów na zakupy. Mechanizm działania był prosty: za każde zakupy wyłącznie gotówką, bezpośrednio przy zakupie, klienci otrzymywali czerwone znaczki rabatowe, które mogli wklejać do specjalnych książeczek (ich wydawanie rozpoczęto 1 sierpnia 1912 roku). Wraz z ich zapełnieniem klienci zyskiwali nie tylko zniżki, ale również gotówkę - po pełnym zapełnieniu książeczki bank wypłacał 10 marek.
Sławomir Pastuszka
powrót