Okres bożonarodzeniowy w dawnej Pszczynie

Przeglądając dziewiętnastowieczną prasę pszczyńską można zauważyć, że już na początku grudnia kupcy i restauratorzy zachęcali mieszkańców do świątecznych zakupów. W reklamach pojawiło się słowo „Weihnacht” (Boże Narodzenie) oraz „ermässigt” (obniżona cena).

Drukarz August Krummer oferował wtedy kalendarze, karty z życzeniami, papier listowy, albumy fotograficzne, szkatułki oraz dzieła Ch. Dickensa i J. W. Goethego. A. Metzner miał w sprzedaży złote, srebrne i niklowe zegarki kieszonkowe oraz przyrządy optyczne. Duży asortyment materiałów, pościeli, galanterii, ubrań i obuwia reklamowali m.in. F. Śpiewok, N. Fink, A. Bielschowsky, C. Montag, Bratek. Jak informował Theuer, w magazynie książęcym można było zakupić za 20 fenigów choinki. J. Niedzielsky oferował podstawki pod drzewko z pozytywką, E. Beigel ozdoby choinkowe, a J. Herden żywe karpie.
Na świątecznym stole nie mogło zabraknąć artykułów delikatesowych, tj. wyrobów czekoladowych i marcepanowych, pierników, bakalii, owoców cytrusowych, a z napojów alkoholowych: koniaku, rumu, araku, wykwintnych win i piwa. Do ich zakupu zachęcali: E. Sachs, K. Dlugosch, E. Beigel, A. Kallus, A. Jagusch. Cukiernia L. Freya specjalizowała się w pieczeniu podłużnych placków świątecznych.

Małgorzata Tomczykiewicz
powrót

Więcej znajdziesz w Głosie Pszczyńskim

Aktualny numer

Numer 1 (17 stycznia 2020r.)

Archiwum numerów

  • Numer 18, 20 grudnia 2019r.
  • Numer 17, 28 listopada 2019r.
  • Numer 16, 15 listopada 2019r.
  • Numer 15, 25 października 2019r.
  • Numer 14, 11 października 2019r.
  • Numer 13, 20 września 2019r.
więcej