Nie będzie obwodnicy miasta - skuteczny sprzeciw mieszkańców

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach podjął decyzję w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Pszczyny. Prace projektowe znajdowały się na wstępnym etapie, firma Multiconsult Polska przygotowywała studium korytarzowe oraz raport oddziaływania na środowisko.

Podczas konsultacji społecznych zaproponowano trzy warianty przebiegu obwodnicy. Wszystkie zostały oprotestowane, zwłaszcza przez mieszkańców Radostowic, Łąki, Poręby, Brzeźc i Wisły Wielkiej, przez które miały przebiegać.
Argumenty kwestionujące zasadność budowy obwodnicy w tym miejscu dotyczyły m.in. trwałej degradacji wysokiej jakości gruntów rolnych i spójności krajobrazowej terenów wiejskich, zagrożenia dla zdrowia fizycznego i psychicznego dużej liczby mieszkańców - większy hałas oraz zanieczyszczenie powietrza. Zniszczenia korytarzy migracyjnych zwierząt oraz zagrożenia dla wielu gatunków rzadkich. Przeciwnicy budowy wskazywali też na wątpliwe korzyści dla społeczności lokalnej: nierównomierne rozłożenie korzyści i strat między Pszczyną a miejscowościami objętymi inwestycją.
Z kolei jej zwolennicy wskazywali m.in. na poprawę bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum, zmniejszenie hałasu i odkorkowanie ulic w mieście.
Tematem budowy obwodnicy zajęli się również radni miejscy, którzy w piśmie do ZDW sprzeciwili się jej budowie i nie zaaprobowali przedstawionych wariantów jej przebiegu.
Teraz głos zabrał inwestor, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który w piśmie do burmistrza Pszczyny poinformował, że „Mając na uwadze sprzeciw mieszkańców wobec planowanej inwestycji, brak możliwości realizacji inwestycji wg wariantu społecznego, jak również brak możliwości wytrasowania innych wariantów przebiegu zachodniej obwodnicy Pszczyny, uznać należy, że realizacja inwestycji nie leży w interesie publicznym. Wobec powyższego tutejszy zarząd postanowił zaniechać dalszych prac projektowych i odstąpić od umowy z wykonawcą projektu”.
Zachodnia obwodnica Pszczyny miała połączyć północną obwodnicę miasta z DW 939 (Pszczyna-Strumień) i zmniejszyć natężenie ruchu w centrum miasta oraz udrożnić ważną dla województwa śląskiego sieć drogową w obrębie aglomeracji pszczyńskiej na trasie Katowice-Pszczyna-Żory-Rybnik-Racibórz.
powrót

Więcej znajdziesz w Głosie Pszczyńskim

Aktualny numer

Numer 10 (22 października 2025r.)

Archiwum numerów

  • Numer 9, 17 września 2025r.
  • Numer 8, 27 sierpnia 2025r.
  • Numer 7, 9 lipca 2025r.
  • Numer 6, 11 czerwca 2025r.
  • Numer 5, 14 maja 2025r.
  • Numer 4, 9 kwietnia 2025r.
więcej