Kolej dużych prędkości zrujnuje ludziom życie i zniszczy Lasy Pszczyńskie

Trwają przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich częścią są konsultacje dotyczące wariantowego przebiegu tras kolejowych.

W „Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” zapisano kilka wersji przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 Chybie - Jastrzębie-Zdrój - Godów oraz Katowice/Gliwice - Jastrzębie-Zdrój - granica państwa. Część z nich przebiega przez powiat pszczyński, w tym gminy Kobiór, Suszec oraz Pszczyna.
Negatywne stanowisko wobec planów budowy tras kolejowych przez powiat pszczyński zajął zarząd powiatu. - Stoimy na stanowisku, że inwestycje powinny być realizowane w sposób jak najmniej ingerujący w środowisko naturalne. Zwracamy się o projektowanie tras w jak największym stopniu po istniejącej sieci kolejowej. Wszystkie zaproponowane warianty tras kolejowych stanowią kolejne, ogromne naruszenie zarówno terenów zalesionych, jak i zabudowanych oraz zbiorników wodnych. Uważamy, że jedynym możliwym do przyjęcia wariantem trasy kolejowej jest ten wzdłuż autostrady A1, który omija powiat pszczyński. Uwzględnia on potrzeby komunikacyjne regionu i w dużej mierze pozwala zachować tereny, które z wielu powodów są istotne dla mieszkańców - mówi Barbara Bandoła, starosta pszczyński.
Budowa trasy kolejowej przebiegającej przez powiat pszczyński wiązałaby się m.in. z wycinką wielu hektarów lasów.

Stanowczy sprzeciw gminy Pszczyna
W trybie pilnym burmistrz Dariusz Skrobol zwołał w środę, 29 lipca spotkanie w sprawie konsultacji przebiegu linii kolejowej na odcinku Katowice - Jastrzębie Zdrój - granica Państwa - Ostrawa planowanej przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.
Wzięli w nim udział przedstawiciele rad sołeckich sołectw Czarków, Brzeźce, Wisła Wielka, Wisła Mała i Studzionka oraz radni Rady Miejskiej. W spotkaniu uczestniczył również Grzegorz Nogły, członek zarządu powiatu pszczyńskiego.
Uczestnicy spotkania wydali negatywną opinię do proponowanych przebiegów nowych linii kolejowych. - Wszystkie zaproponowane korytarze będą miały niekorzystny wpływ na życie mieszkańców naszej gminy. Wszystkie mocno ingerują w dotychczasowe zagospodarowanie terenu. Przecinają istniejące obszary zabudowy jednorodzinnej oraz gospodarstwa rolne. Planowana inwestycja spowoduje utratę wartości domów i opłacalności prowadzonej działalności rolniczej. Wariant przecinający zalew w Łące doprowadzi do zniszczenia ważnego dla naszej gminy terenu rekreacyjnego. W pełni popieramy wszystkie argumenty sprzeciwu przekazane Państwu przez Zarząd Powiatu Pszczyńskiego. W szczególności sprzeciwiamy się budowie kolejnej linii kolejowej przez Lasy Pszczyńskie - argumentował w piśmie skierowanym do Centralnego Portu Komunikacyjnego burmistrz Dariusz Skrobol.
powrót

Więcej znajdziesz w Głosie Pszczyńskim

Aktualny numer

Numer 10 (16 października 2020r.)

Archiwum numerów

  • Numer 9, 18 września 2020r.
  • Numer 8, 21 sierpnia 2020r.
  • Numer 7, 24 lipca 2020r.
  • Numer 6, 19 czerwca 2020r.
  • Numer 5, 13 maja 2020r.
  • Numer 4, 8 kwietnia 2020r.
więcej