Wielokulturowy świat
Piękny, bogaty język, którym można się zauroczyć, zwłaszcza, że lektura wielu współczesnych powieści epatuje niewybrednym słownictwem, scenami okrucieństwa i przemocy nakreślanymi w detalach, co zdaje się zbierać coraz częściej pozytywne, czy wręcz entuzjastyczne oceny recenzentów.
Powieść gdańskiego pisarza obraca się, jak i jego inne książki, wokół rodzinnego miasta, jego historii i losów ludzi z nim związanych. To próby nakreślenia tożsamości terenów pogranicznych, przybliżania powikłanych i trudnych losów ludności miejscowej (Polaków, Niemców, Kaszubów). Autor ukazuje przenikanie się różnych tradycji, obyczajów, różnych punktów widzenia, spotkanie różnych narodowości i języków, i to wydaje się być głównym celem jego pisarstwa. Dotyka problemów wielowymiarowych, wielokulturowych.
Atrakcją dla czytelnika są wplatane w tekst całe wersy w języku kaszubskim, co uwierzytelnia wypowiedzi bohaterów kaszubskiego pochodzenia, dodaje językowej finezji.
W powieści przeplata się historia Wolnego Miasta Gdańska, okres wojenny i powojenny, a nawet wątek kryminalny z XVIII wieku wprowadzony dzięki pamiętnikowi Francuza osiadłego swego czasu w tym mieście. Udziałem głównych bohaterów książki jest także świat muzyki i literatury i na tym tle rozwija się opowieść o miłości, przyjaźni, życiowej pasji.
Paweł Huelle - prozaik, poeta, scenarzysta, dramaturg urodzony w 1957 roku w Gdańsku. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Gdańskim. Był wykładowcą uniwersyteckim, dyrektorem TVP Gdańsk, wiceprezesem Polskiego PEN Clubu. Otrzymał wiele prestiżowych nagród literackich. Jest autorem m.in. powieści „Weiser Dawidek”, „Mercedes-Benz”, „Listy do Hrabala”, „Castorp”, „Ostatnia wieczerza” oraz zbiorów opowiadań.
Paweł Huelle: „Śpiewaj ogrody”. Wyd. „Znak”. Kraków 2014.
Barbara Solarska
powrót