Na październikowej sesji radni miejscy przyjęli regulamin udzielania dotacji celowej na dofinansowanie przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Pszczyna w latach 2015 - 2020.
Ustawowy termin likwidacji wyrobów zawierających azbest zakłada ich eliminację w perspektywie długoterminowej - do 2032 roku. Sposób realizacji zasad finansowania przedsięwzięć związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem azbestu i wyrobów zawierających azbest z nieruchomości położonych na terenie gminy Pszczyna szczegółowo określa regulamin. Podjęcie uchwały było konieczne ze względu na dostosowanie warunków dofinansowania do obowiązujących przepisów. Regulamin poddany został konsultacjom społecznym i został przekazany do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie wpłynęły żadne opinie i uwagi do przedłożonego projektu uchwały.
Dotacja celowa obejmuje zwrot kosztów związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem elementów azbestowych z obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie gminy Pszczyna. Wysokość środków przeznaczonych na ten cel określana będzie corocznie w budżecie gminy.
Do korzystania z dotacji uprawnione są m.in. podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych, zwłaszcza osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, a także jednostki sektora finansów publicznych, będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi, właścicielami (użytkownikami wieczystymi) nieruchomości, na której zlokalizowano wyroby zawierające azbest, które poniosą koszty związane z usuwaniem, transportem i unieszkodliwianiem elementów i materiałów zawierających azbest.
Dotacją objęte są koszty dotyczące następujących prac:
1. demontaż wyrobów zawierających azbest,
2. transport zdemontowanych wyrobów (odpadów zawierających azbest) do miejsca unieszkodliwienia,
3. unieszkodliwienie wyrobów (odpadów) poprzez składowanie wyrobów (odpadów) zawierających azbest na składowisku posiadającym decyzję zezwalającą na prowadzenie działalności w zakresie unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest poprzez składowanie.
Dotacja nie obejmuje prac polegających na odbiorze, demontażu bądź transporcie, jeśli efektem końcowym nie będzie unieszkodliwienie materiałów zawierających azbest.
Kwotę dotacji ustala się na podstawie łącznej powierzchni wyrobów zawierających azbest (płyt azbestowo-cementowych płaskich lub falistych) usuniętych lub przeznaczonych do usunięcia z elewacji lub dachu obiektu budowlanego i przetransportowanych albo przeznaczonych do transportu na uprawnione składowisko, a w przypadku pozostałych elementów na podstawie wagi usuniętych i przetransportowanych lub przeznaczonych do usunięcia i transportu wyrobów zawierających azbest na uprawnione składowisko.
Wysokość dotacji wynosi - do 25 zł za 1 mkw. usuniętych lub przeznaczonych do usunięcia z elewacji albo dachu wyrobów zawierających azbest. W przypadku pozostałych elementów (rury, izolacje cieplne itp.) - 1,20 zł za 1 kg. Kwota ta obejmuje także koszty transportu i składowania tych odpadów na uprawnionym składowisku odpadów. Kwota dotacji nie może przekroczyć 100 proc. kosztów określonych na podstawie przedłożonych faktur VAT, bądź rachunków poniesionych przez dotowanego. Maksymalna kwota dotacji wynosi nie więcej niż 6 000 zł w danym roku kalendarzowym.
Warunkiem koniecznym do udzielenia dotacji celowej jest przedłożenie w Urzędzie Miejskim pisemnego kompletnego wniosku. Termin ich składania upływa 31 października danego roku. Zakończenie prac nie może przekroczyć 30 listopada danego roku. Wnioski niezrealizowane w danym roku kalendarzowym mogą być zrealizowane zgodnie z zachowaniem kolejności wpływu w roku następnym.
Dotacja wypłacana będzie jednorazowo w terminie 30 dni od daty podpisania umowy. W okresie trzech lat od dnia wypłacenia dotacji, wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić na każde żądanie gminy, pod rygorem zwrotu dotacji, możliwość kontroli wykonania zadania przez pracowników Urzędu Miejskiego w Pszczynie lub inne upoważnione osoby.
(red.)
Azbest jest handlową nazwą odnoszącą się do włóknistych materiałów nieorganicznych - minerałów o unikalnych właściwościach chemicznych i fizycznych. Azbesty, niezależnie od różnic chemicznych i wynikających z budowy krystalicznej, są minerałami naturalnie występującymi w przyrodzie. Ich występowanie jest dość powszechne, ale tylko w niewielu miejscach kuli ziemskiej azbest był i niekiedy jeszcze jest eksploatowany na skalę przemysłową.
Ze względu na udowodniony szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi odpady zwierające azbest należą do odpadów niebezpiecznych, a gospodarka nimi wymaga prawidłowego podejścia oraz szczególnej kontroli.
Azbest jest substancją rakotwórczą, uznaną powszechnie za wysoce szkodliwą dla zdrowia, a posiadanie prawa własności obiektów lub przestrzeni zawierających tę substancję rodzi zawsze szczególne obowiązki prawne dla właścicieli, a także dla tych użytkowników, na których te obowiązki zostały przeniesione w drodze prawnej (np. dzierżawy wieczystej).
Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach
,,Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach"